W maju bieżącego roku grupa uczniów naszego gimnazjum pojechała na wycieczkę do Szwajcarii. Była to piąta objazdowa, zagraniczna wycieczka organizowana przez naszą szkołę. Szwajcaria to niewielki kraj położony w Europie, graniczący z Francją, Włochami i Niemcami. Dlatego w tym państwie obowiązują cztery języki urzędowe- niemiecki, francuski, włoski i retroromański. Poza tym prawie wszyscy Szwajcarzy mówią po angielsku. W Genewie wymyślono pierwszy zegarek na świecie. Stworzyli go dwaj polscy imigranci w 1839 roku – Antoni Patek i Franciszek Czapek. Szwajcaria kojarzona jest z czekoladą, serami, scyzorykami i bankami. Nasza wycieczka rozpoczęła się 21 maja b.r. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Stein am Rhein.

Galeria

Pospacerowaliśmy po miasteczku położonym nad brzegiem Renu, otoczonym fragmentami murów obronnych. Ściany frontowe ratusza i sąsiadujących budynków zostały pokryte zabytkowymi freskami przedstawiającymi sceny z historii miasta.Następnie przejechaliśmy nad wodospad na Renie – Rheinfall koło Schaffhausen usytuowany na przełomie Renu w pobliżu Szafuzy. Mogliśmy podziwiać ten  jeden z najbardziej malowniczych widoków w całej Szwajcarii. Następnie przejechaliśmy do Zurychu, przeszliśmy ulicą Bahnhofstrasse w kierunku Jeziora Zuryskiego. Zobaczyliśmy Fraumunster z witrażami Marca Chagala, następnie wieżę kościoła św. Piotra z największym zegarem w Europie. Następnego dnia, pojechaliśmy na Riwierę Szwajcarską położoną nad Jeziorem Genewskim. Rozpoczęliśmy zwiedzanie od spaceru po komnatach Zamku Chillon – Montreux. Jest to wodny zamek, wybudowany przez Sabaudczyków na skale przy brzegu jeziora. Następnie przejechaliśmy do Montreux.To od wielu lat miejsce zamieszkania celebrytów i gwiazd – mieszkali tu m. in. Freddy Mercury, Tina Turner . Miejscowość zachwyciła nas niezwykłym położeniem  w bliskości wysokich Alp odbijających się w tafli jeziora. Przy dobrej widoczności mogliśmy zobaczyć ośnieżony szczyt Mont Blanc. Z Montreux przejechaliśmy do Lozanny, miasta położonego na trzech wzgórzach Jeziora Genewskiego. Mogliśmy tam podziwiać Muzeum Sztuk, Bibliotekę Uniwersytecką, katedrę gotycką Notre Dame oraz Zamek św. Mariusza.  W Lozannie przez kilka lat mieszkał także Adam Mickiewicz. Kolejny dzień wycieczki rozpoczęliśmy od wizyty we francuskim miasteczku Annecy. Ta alpejska miejscowość jest usytuowana nad północnym krańcem Jeziora Annecy. Jezioro to jest niezwykłe , o turkusowej barwie, a samo miasteczko przypomina widokami Wenecję. Z Annecy pojechaliśmy do Genewy. To jedno z najbogatszych miast w Europie oraz siedziba takich instytucji jak ONZ, WTO, CERN. Popłynęliśmy statkiem po Jeziorze Genewskim, podczas którego mogliśmy podziwiać fontannę Jet d’eau wyrzucającą wodę na wysokość 130 metrów. Zwiedziliśmy Stare Miasto, otoczone zielonymi parkami, z gotycką katedrą św. Piotra. Kolejnego dnia  pojechaliśmy do Fribourga – przeszliśmy po Starówce położonej na skalnym cyplu ku dolinie Sarine. Zobaczyliśmy katedrę św. Mikołaja, Ratusz, Muzeum Historii i Sztuki, kościół mariacki oraz słynny most berneński. Stamtąd pojechaliśmy do Berna – stolicy Szwajcarii, która została wpisana na listę UNESCO. Zwiedziliśmy Starówkę, renesansowy ratusz, późnogotycką katedrę z najwyższą wieżą neogotycką w kraju, dom Alberta Einsteina. Zobaczyliśmy też żywy symbol miasta – niedźwiedzie, które na stałe przebywają w mieście pod ogrodzeniem. Po zwiedzaniu Berna wyjechaliśmy w kierunku Polski. Wycieczka do Szwajcarii pokazała, że ten niewielki i mało znany przez Polaków kraj ma tak wiele do zaoferowania turystom.

Najbliższe wydarzenia

18.05 Zebranie z rodzicami

Patron szkoły

Nasz Patron

Mieli po kilkanaście lat, a nawet mniej. Zamiast zabawy w ciepłym, przytulnym pokoju wybrali nocne warty, służbę w okopach w śniegu i błocie. Czytaj więcej ...